آموزش نگهداری طوطی کوتوله در خانه

آموزش نگهداری طوطی کوتوله در خانه

آموزش نگهداری طوطی کوتوله در خانه، امروزه اکثر افراد از حیوانات در خانه خود نگهداری می کنند اما بسیاری از این افراد از تعهدی که نسبت به این حیوانات دارند، بی خبرند.

زمانی که میخواهیم برای آوردن یک حیوان به خانه اقدام کنیم، باید اطلاعاتی راجع به آنها کسب کنیم تا وقتی که حیوان وارد خانه ما می شود به خوبی از او استقبال شود و شرایط بهتری را داشته باشد.

در ادامه به بررسی بعضی از نکاتی می پردازیم که قبل از ورود طوطی کوتوله به خانه باید به آنها توجه کنیم.

قفس طوطی کوتوله

قفس یکی از اشتباه ترین جنبه های نگهداری از طوطی کوتوله است. قفس نباید مثل ز ندان باشد.. اکثر پرندگان زمانی که داخل قفس هستند، احساس استراس دارند.

طوطی کوتوله در قفس باید به قدری فضا داشته باشد که بتواند به راحتی پرواز کند.

عملا اکثر قفس هایی که در فروشگاه ها فروخته میشود، بسیار کوچک است. طوطی کوتوله ها به قفس های زیبا و فانتزی نیازی ندارند، بلکه قفسی میخواهند که بزرگ باشد و در عین حال شلوغ نباشد.

هنگام خرید قفس باید به این نکات توجه کنیم:

  • فضای بزرگ
  • استفاده از مواد مناسب در ساخت قفس
  • میله های فلزی مناسب
  • پوسته پوسته نشدن رنگ فلز
  • عدم زنگ زدی
  • و…

اگر میله های قفس چوبی باشد، طوطی کوتوله با نوک زدن میله ها را خراب میکند و امکان تجمع باکتری وجود دارد و همچنین تمیز کردن قفس بسیار دشوار می شود.

گاهی قفس مناسب طوطی کوتوله فضای بسیار زیادی از اتاق را اشغال می کند.

آموزش نگهداری طوطی کوتوله در خانه

غذا طوطی کوتوله

طوطی ها نیاز به غذاهای مختلفی دارند. یک رژیم معمولی برای طوطی کوتوله ها به استثنای طوطی هایی که نیاز به رژیم خاصی دارند، به این صورت است:

  • دانه ها (به استثنای دانه های چرب)
  • جیره های مخصوص ( برای انواع پرندگان با سایزهای مختلف در بازار موجود است.)
  • سبزیجات و میوه ها (کلم بروکلی، کلم پیچ، سیب، انبه و… گاهی میتوانید ادویه ها و گیاهان ایمن مثل رزماری یا ریحان را یه غذای طوطی اضافه کنید تا طعم غذا برای طوطی یکسان نباشد. سعی کنید غذاهای جذاب و متنوع به طوطی بدهید تا طوطی خسته نشود و مواد مغذی مختلف را دریافت کتد.)
  • آجیل ( خوردن آجیل برای طوطی کوتوله های کوچک کار آسانی نیست. می توانید مقدار کمی از آجیل به آنها بدهید ولی هرچه طوطی بزرگتر می شود مقدار بیشتری آجیل نیاز دارد. توجه کنید که حتما آجیل پوست گرفته شده به پرنده بدهید.)
آموزش نگهداری طوطی کوتوله در خانه

اسباب بازی

طوطی کوتوله ها موجوداتی بسیار فعال و کنجکاو هستند. زمانی که حوصلشان سر میرود جیغ میزنند و یا رفتارهای ویرانگر از خودشان نشان می دهند.

طوطی ها برای سرگرمی به اسباب بازی های مختلفی نیاز دارند. به خصوص برای زمانی که خودتان در خانه نیستید.

نیازی نیست که برای طوطی اسباب بازی گران قیمت و یا پیچیده ای را انتخاب کنید. تنوع اسباب بازی اهمیت زیادی دارد.

زمانی که اسباب بازی بیش از حد خراب شده و یا میتواند برای طوطی کوتوله خطر آفرین باشد، آن را تغیییر دهید.

اسباب بازی می تواند شامل مقوا برای خورد کردن و یا یک توپ ساده برای حرکت دادن باشد.

آموزش نگهداری طوطی کوتوله در خانه

محل نشستن طوطی کوتوله

باید مکان و وسیله ای مناسب برای نشستن و استراحت کردن طوطی کوتوله خود در نظر بگیرید. اگر این سطح به گونه ای باشد که طوطی بتواند اسباب بازی خود را انجا قرار دهد، بهتر است.

گاهی این وسیله را از قفس بیرون آوردید و در اطراف قفس بچرخانید. این وسیله باید تمیز شود چون احتمالا مدفوع و غذای پرنده روی آن خواهد ریخت.

همچنین این وسیله باید قابل تعویض باشد.

اگر سطح وسیله به گونه ای باشد که پرنده بتواند ناخن های خود را بساید بهتر است. در غیر این صورت باید برای طوطی ناخنگیر تهیه شود که معمولا برایشان بسیار ترسناک و اذیت کننده است.

دامپزشک طوطی کوتوله

با توجه به هزینه های بالای دامپزشکی، بیشتر افراد از بردن طوطی کوتوله خود به دامپزشکی پرهیز می کنند و یا براین باورند که پرنده در دامپزشکی آسیب می بیند.

شدباید حتما به این نکته توجه داشته باشید که طوطی به طور غریزی سعی در پنهان کردن مشکلات خود دارد. پس حتما حداقل سالی یک مرتبه طوطی کوتوله خود را برای چک کردن به دامپزشکی ببرید حتی اگر در ظاهر هم طوطی مشکلی نداشته باشد.

شن

همه پرندگان برای هضم غذای خود سنگ ریزه و شن میخوردند. اما توجه کنید که طوطی کوتوله ها در خانه هیچ نیازی به شن ندارند و حتی میتواند به آنها آسیب برساند.

خانه ها پارچه ای برای طوطی کوتوله

خانه های پارچه ای در اکثر مغازه ها وجود دارد و صاحبان طوطی معمولا تمایل دارند این خانه ها را برای استراحت و بازی کردن طوطی کوتوله برایشان بخرند.

این کار معمولا توصیه نمی شود ولی اگر خانه پارچه ای را برای طوطی خود خریدید حتما نظارت کافی را داشته باشید. چون ممکن است طوطی سطح خانه را پاره کند و قطعات داخلی آن را ببلعد که این کار منجر به آسیب داخلی و یا مرگ طوطی کوتوله خواهد شد.

آموزش نگهداری طوطی کوتوله در خانه

مطالبی که بیان شد، فهرست کاملی از نیاز های طوطی کوتوله نیست. در مورد نیازهای مختلف پرنده خود باید با دامپزشک مشورت و تحقیق کنید. اگر طوطی کوتوله شما نیازهای ویژه ای دارد حتما باید به آن توجه کنید.

مینی طوطی
مینی طوطی
مقاله‌ها: 35

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *