نکات نگهداری طوطی برزیلی

نکات نگهداری طوطی برزیلی

نکات نگهداری طوطی برزیلی

اگر به تازگی طوطی کوتوله (برزیلی) خریداری کرده اید، پیشنهاد میکنم حتما این مقاله را از دست ندهید.

در این پست در سایت مینی طوطی به نکات نگهداری طوطی برزیلی خواهیم پرداخت تا به خوبی از طوطی خود مراقبت و نگهداری کرده تا از داشتن این پرنده زیبا و دوست داشتنی لذت ببرید.

 

دمای مناسب جهت نگهداری طوطی کوتوله

مهمترین عامل جهت نگهداری پرنده، کنترل دمای محیط پیرامون آن است.

۲۱ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد و مطلوب‌ترین دما ۲۳ درجه در تمام فصول می‌باشد.

پوشش گیاهی غیرسمی در اطراف محل نگهداری طوطی کوتوله یکی از پیش نیازهای اصلی آنها است.

 

اصول اولیه نگهداری کوتوله برزیلی

 

ابعاد قفس طوطی

در نکات نگهداری طوطی برزیلی قفس نیز بسیار مهم است.

قفس بزرگ برای یک جفت طوطی کوتوله باید حداقل ابعاد قفس ۹۰سانتی‌متر طول و عرض ۴۰و ارتفاع ۶۰ سانتی‌متر است .

هرچقدر قفس بزرگ‌تر باشد در سلامت و نشاط پرنده نقش بسزایی دارد.

 

جای آب و دانه خوری طوطی

نکات نگهداری طوطی برزیلی جا آبی و جا دانه‌ای لیوانی یا کاسه‌ای متوسط. از ظرف آب تیوپی استفاده کنید زیرا بسته است و آلودگی کمتر روی آن تاثیر دارد.

اگر پرنده به ظرف تیوپی عادت ندارد می‌توانید در کنار ظرف آبخوری معمولی آن یک جا آبی تیوپی هم نصب کنید تا کم‌کم پرنده به ظرف‌های تیوپی عادت کند.

آب مناسب طوطی کوتوله‌ها باید فاقد کلر و عوامل مضر باشد و هر روز باید تعویض و با آب تازه و گوارا جایگزین گردد

لانه مناسب طوطی کوتوله

لانه طوطی

لانه مخصوص برای طوطی کوتوله که از جنس و متریال تمام چوب باید باشد.

 

چوب نشیمن طوطی

چوب نشیمن‌گاه با قطر ۱.۵ الی ۲cm باشد اما لازم است بدانید استفاده از انواع مختلف چوب نیشمنگاه با سایزهای مختلف باعث می‌شود تا پای پرنده خسته نگردد.

 

لوازم بازی

در نکات نگهداری طوطی برزیلی لوازم بازی نیز مهم است لوازم بازی که سلیقه‌ای است و بهتر است در هر دوره متفاوت خریداری شود.

طوطی‌های کوتوله برزیلی پرندگانی بسیار پرجنب‌ و جوش هستند و احتیاج به قفس بزرگ و اسباب‌بازی‌های زیاد و متنوعی برای سرگرمی دارند.

برای اینکه پرنده را تشویق به فعالیت کنید باید اسباب‌بازی مناسب داخل قفسشان قرار دهید.

تاب، نردبان، نی‌های بامبو، پوست میوه نارگیل و تکه‌های چوب تمیز می‌تواند انتخاب‌های خوبی باشند.

 

غذای طوطی برزیلی

نکات نگهداری طوطی برزیلی

غذای طوطی کوتوله

در نکات نگهداری طوطی برزیلی به تنوع غذایی طوطی نیز بایستی دقت نمود. مخلوط دانه‌های متنوع که شامل تخمه کتان، تخم گشنیز، جو، گندم سبوسدار، برنج وحشی یا ریزوتو، تخم آفتاب گردان، آجیل خام (فندق، بادام و…) و ارزان درشت که باید ۲برابر کل دیگر دانه‌ها باشد.

میوها: گوجه‌فرنگی، سیب قرمز و سیب زرد (دانه سیب برای پرندگان خطر آفرین است و باید جدا شود) موز، انواع توت، انواع مرکبات، انگور، کیوی، انبه، خربزه، پاپایا، گلابی، میوه ستاره

حبوبات جوانه زده: لوبیا، عدس، ماش، نخود، ذرت ودانه سویا (برای تغذیه کوتوله‌ها تمام حبوبات باید نیم‌پز یا خیسانده وجوانه زده باشند)

سبزیجات: چغندر، کلم بروکلی، گل کلم، هویج، کلم برووکسل، لوبیای سبز تازه، نخودفرنگی تازه، هویج وحشی، انواع فلفل، انواع کدو، شلغم، کدو، قاصدک، برگ کاسنی، اسفناج.

 

آواکادوو و همچنین سیب‌زمینی و گیاهان پیازی شکل وتمام انواع قارچ‌ها برای پرندگان و مخصوصاً طوطی‌سانان مضر است از در اختیار گذاشتن این موارد برای پرندگانتان به شدت پرهیز نمایید

 

نیاز است بدانید نکات نگهداری طوطی برزیلی تمام میوه‌ها و سبزیجات قبل از در اختیار گذاشتن پرنده به خوبی تمیز و شسته شوند آفت‌کش‌ها و سموم کشاورزی روی میوه و سبزیجات می‌تواند برای پرنده دلبند شما خطرناک باشند.

هویج رنده شده و دانه ذرت پخته یا خود بلال تازه معمولاً تغذیه مناسبی برای کوتوله‌ها می‌باشد اگر سبزیجات و میوه به‌طور مداوم در رژیم غذایی موجود باشد نیازی به ویتامین‌دهی صنعتی بصورت جداگانه به پرنده نیست.

البته ویتامین جداگانه صدمه‌ای به پرنده نمی‌زند و می‌توانید در هفته دو مرتبه با دوز مشخص در آب آشامیدنی پرنده اضافه و در اختیارش قرار گیرد.

وجود کف دریا و یا بلوک معدنی مخصوص پرندگان در قفس لازم است و باعث تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن پرنده می‌شود.

خوشه ارزن می‌تواند به عنوان یک بازی مهیج و همچنین یک غذای تشویقی مورد استفاده قرار گیرد.

از سفیده تخم‌مرغ آب‌پز نیز برای تغذیه طوطی کوتوله می‌توانید استفاده کنید به مقدار کم و با مقداری هویج مخلوط گردد و در اختیار پرنده قرار گیرد.

توجه کنید که رژیم دانه‌هایی با چربی بالا مثل تخمه و مغز آجیل‌ها باعث اعتیاد، چاقی و صدمه به کبد پرنده و گاهی مرگ او می‌شود پس تعادل را همیشه و در همه وقت در رژیم غذایی پرنده دلبنتان رعایت نمایید.

طوطی کوتوله در امر تغذیه‌اش دارای ذائقه متنوعی از دانه‌ها، میوه‌ها و سبزیجات را دارد پس هر آنچه را که برایش مفید است را در اختیارش بگذارید تا همیشه شادب و سرحال باشد.

نکات نگهداری طوطی برزیلی

 

نکاتی که بایستی در رژیم غذایی طوطی کوتوله برزیلی رعایت کنید

اگر طوطی را به تازگی خریداری کردید از همان رژیم غذایی قبلیش استفاده کنید و تا هنگامی که به خانه جدید عادت نکرده اقدام به تغییر رژیم غذایی آنها نکنید، زیرا تغییر رژیم غذایی باعث وارد شدن استرس بیشتر به پرنده می‌شود. تغییر رژیم غذایی را باید تدریجی ومرحله به مرحله انجام دهید پس در این امر کاملاً صبور باشید. طوطی‌های کوتوله نسبت به تغییرغذایی بسیار حساس هستند و واکنش نشان می‌دهند.

خوراکی‌های صنعتی مثل چیپس، بیسکویت، محصولاتی با فرآوری چرب، شکری، نمکی، شکلات و حتی دانه‌های میوه برای پرندگان مضر است و از دادن آنها پرهیز نمایید.

 

جفت گیری و تولید مثل طوطی کوتوله

طوطی‌های کوتوله به صورت گروهی زندگی می‌کنند و به همان نحوه نیز جفت خود را از درون گروه خود انتخاب می‌کنند.

برای تکثیر و تولیدمثل و بازده تولید یک گروه طوطی کوتوله را برای انتخاب جفت کنار هم قرار دهید تا به صورت آزادانه جفت خود را انتخاب نمایند

لازم است بدانید یک نر و ماده کوتوله تشکیل جفت را نمی‌دهند و ممکن است هیچ‌گاه جفت‌گیری انجام نشود هرچند که رفتار صمیمانه‌ای را در کنار هم داشته باشند

از انتخاب جفت‌ها توسط یکدیگر تا همیشه کنار هم خواهند ماند. پس اگر علاقه به تکثیر از کوتوله‌ها دارید یا چند جفت تهیه نمایید و یا پرنده‌های جفت‌خورده‌ای که سابقه جوجه‌دهی دا داشته‌اند را خریداری کنید.

 

اطلاعات بیشتر در مورد طوطی برزیلی

مینی طوطی
مینی طوطی
مقاله‌ها: 35

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *