تغذیه طوطی کوتوله

تغذیه طوطی کوتوله، طوطی برزیلی یا همان طوطی کوتوله یکی از کوچکترین انواع طوطی در جهان محسوب میشود.

این مدل طوطی به خاطر هوش، شیطنت و رنگ آمیزی متنوع جزو محبوب ترین پرنده های خانگی به حساب می آید.

مینی طوطی ها از انواع دانه ها، آجیل ها، میوه ها، توت ها و سبزیجات تغذیه می کنند. این طوطی ها میوه درختان نخل روغنی آفریقا را که بومی محیط زیست خودشان است را بسیار دوست دارند.

تغذیه طوطی کوتوله

بر خلاف چیزی که اکثر مردم فکر میکنند، غذای طوطی کوتوله فقط ارزن نیست. این طوطی برای سلامتی و طول عمر بیشتر نیاز به طیف متنوعی از سبزیجات، دانه ها و میوه ها دارد.

چه غذاهایی را به طوطی کوتوله بدهیم؟

پرورش دهندگان و صاحبان طوطی برزیلی می توانید برای تامین ویتامین ها، پروتین ها و املاح معدنی مورد نیاز طوطی برزیلی از این نوع مواد غذایی را برنامه غذایی او بگنجانید.

انواع دانه ها

تخم کتان و ارزن درشت سفید و قرمز، تخم ارزن دو برابر از دانه های دیگر استفاده شود.

تخمه آفتابگردان خام و بدون نمک مشکی اطراف سفید یا قهوه ای استفاده شود.

لازم به ذکر است برای طوطی برزیلی از تخمه آفتابگردان که در مصارف خانگی استفاده می شود هرگز استفاده نشود .

توجه داشته باشید در مصرف تخمه آفتاب گردان به هیچ وجه زیاده روی نکنید و غذای اصلی کوتوله برزیلی قرار ندهید.تخمه آفتابگردان سرشار از چربی می باشد و با مصرف زیادی، طوطی برزیلی چاق می شود و چربی اطراف کبد کوتوله برزیلی را می گیرد و به کبد او آسیب می رساند.

از تخمه آفتابگردان ریزتر و کوچکتر استفاده کنید.

موارددیگر مثل: تخم کلم ، تخم شلغم، تخم گشنیز، سویا، گردو و فندوق و بادام زمینی پودر شده به اندازه خیلی کم استفاده شود زیرا گردو ، فندوق، بادام زمینی چرب است و مصرف زیادی باعث چربی کبد طوطی برزیلی می شود و به کبد کوتوله آسیب می رساند.

سبزیجات

شما می توانید از سبزیجاتی مثل: شاهی، لوبیا سبز، اسفناج، کرفس، خیار، انواع کدو پخته و بدون نمک ، کدو تنبل خام پخته، فلفل دلمه ای، کاهو، استفاده کنید. البته کاهو به مقدارکم توصیه می شود.

شما می توانید کاهو یک بار درهفته به مقدار کم به طوطی برزیلی بدهید.

ذرت تازه خام پخته ،یادتان باشه هرگز از کنسرو آماده ای ذرت برای تغذیه طوطی برزیلی استفاده نکنید ، زیرا دارای نمک و ادویه جات می باشند. و سبزیجات دیگری مثل،  کلم بروکلی، کلم، سیب زمینی آب پز شده، جعفری را به طوطی برزیلی می توان داد.

نکته: سبزیجات را تمیز بشوئید و ضدعفونی کنید و حتما بگذارید آب روی سبزیجات خشک شوند.رطوبت داشتن سبزی جات و میوه جات سبب عفونت روده ای در پرندگان زینتی می شود و اگر به موقع درمان نشوند باعث مرگ کوتوله برزیلی خواهد شد.

تغذیه طوطی کوتوله

کف دریا

در زمان جوجه کشی از طوطی برزیلی برای بسته شدن پوسته تخم، تخم به کلسیم نیاز دارد و همچنین برای تامین کلسیم استخوان های بدن طوطی برزیلی، نیازمند به مواد غذایی که دارای کلسیم هستند را می باشد، شما می توانید با گذاشتن کف دریا در قفس و یا پودر کردن کف دریا بر روی مواد غذایی که در طول روز به کوتوله برزیلی می دهید نیاز به کلسیم طوطی برزیلی را تامین کنید تا بعدا کوتوله برزیلی دچار بیماری و مشکل نشود.

انواع میوه ها

شما می توانید میوه هایی مثل: سیب، انگور مخصوصا انگور قرمز، هویج، گیلاس، موز، تمشک، هلو، پرتقال، نارنگی ، انار را به طوطی برزیلی بدهید.

توجه داشته باشید از میوه هایی که هسته دارند مثل سیب ، انگور، گیلاس، انار، اول هسته میوه ها را جدا کنید. بعد از شستشو، آب روی میوه ها را خشک کنید و خرد خرد کنید و به طوطی برزیلی بدهید.

لازم به ذکر است ، میوه هایی که قرمز رنگ و سبز رنگ هستند مثل تمشک ، انگور قرمز، به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، موجب شادابی در طوطی برزیلی می شود.

چند دانه

دانه های مخلوطی برای تغذیه طوطی برزیلی وجود دارند، که آن را چند دانه می نامند .

شما می توانید برای طوطی برزیلی  از این نوع چند دانه ها تهیه نمائید.

خدمت شما دوستان عرض کنم، که طوطی برزیلی به بعضی از این دانه ها علاقه مند است  و فقط آن ها را می خورد و دانه های دیگر را باقی می گذارد.

این دانه ها برای کوتوله برزیلی حیاتی و ضروری می باشند و نخوردن این دانه ها موجب کمبود ویتامین و املاح معدنی  در کوتوله برزیلی خواهد شد.

شما می توانید دانه های باقی مانده در ظرف را دست نزنید و با تمام شدن دانه های مورد علاقه طوطی برزیلی و با گرسنه شدن کوتوله برزیلی مجبور به خوردن دانه های  باقی مانده شد.

حبوبات

حبوباتی مثل : عدس، لوبیا ، نخود، ماش ، گندم، این حبوبات به صورت خیس خورده، جوانه زده، یا پخته شده در برنامه غذایی طوطی برزیلی قرار دهید.

شما با فریز کردن باقی مانده حبوبات می توانید در روز بعد از این حبوبات استفاده نمائید.

توجه نمائید، حبوبات اضافی فریز شده را در زمان استفاده، از فریز در بیاورید، بگذارید یخ آن آب شود و بعد در اختیار طوطی برزیلی قرار دهید.

توجه داشته باشید قبل از خواب طوطی برزیلی تمام مواد غذایی فاسد شدنی را از جمله جوانه ها را از قفس بردارید چون ممکن روز بعد کوتوله برزیلی از غذای فاسد بخورد و مسموم شود.

غذاهای مضر برای طوطی کوتوله

غذاها و نوشیدنی هایی که نمی توان به طوطی برزیلی داد مثل: انواع شکلات ها و کاکائوها، دلستر، نوشابه، مشروبات الکی، ریواس، پیاز، مارچوبه، سیر، سس و رب گوجه فرنگی، سیب زمینی خام، آووکادو، انواع شیرینی جات و انواع کیک ها، انواع بیسکویت ها.

موارد دیگر مانند: روغن، شکر، نمک را می توان نام برد. برگ گیاه خانگی دیفن باخیا و دانه سیب از غذاهای سمی می باشند.

متاسفانه خیلی از پرورش دهندگان و صاحبان طوطی برزیلی را می شناسم که در برنامه غذایی طوطی برزیلی ، شیرینی جات و بیسکویت را قرار می دهند.

شما با  دادن این نوع  تغذیه ها ضررهایی به طوطی برزیلی می رسانید، که ممکن جان او را به خطر بیندازد.

این روش تغذیه دادن موجب مرگ کوتوله برزیلی می شود. طول عمر طوطی برزیلی تقریبا پانزده تا بیست سال می باشد . این پرنده ممکن  است تا سی سال عمر کند.

شما پروردش دهنده عزیز می توانید با تغذیه صحیح و مناسب، جان کوتوله برزیلی را محفوظ  و طولانی کنید.

تغذیه طوطی کوتوله

توجه داشته باشید که در زمان جوجه کشی کیفیت جیره غذایی پرندگان و طوطی سانان بسیار مهم است. چرا که پرندگان برای جفت گیری و تخم گذاری نیاز به انرژی بیشتر و دریافت ویتامین ها و مواد معدنی همچون کلسیم ها دارند.

مینی طوطی
مینی طوطی
مقاله‌ها: 35

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *