آموزش حرکات نمایشی به طوطی

آموزش حرکات نمایشی به طوطی

آموزش حرکات نمایشی به طوطی، طوطی ها عاشق تفریح و سرگرمی هستند.

وقتی با طوطی خود به بازی و تفریح بپردازید، میتوانید انتطار این را داشته باشید که پرنده روز به روز شادتر و تبدیل به همدم بهتری برای شما شود.

شما باید طوطی های بالغ را که هرروز سنشان بالاتر میرود را از طریق بازی و حرکات نمایشی فعال و سرحال نگه دارید.

خندیدن و تحسین کردن طوطی دو عنصر مفید برای زمان بازی می باشد.

طوطی ها دوست دارند صدای خنده ی صاحبشان را بشنوند وحتی گاهی با صدای خنده ی شما میخندند.

آموزش حرکات نمایشی به طوطی

روی دست آوردن طوطی به وسیله میله چوبی

آموزش حرکات نمایشی به طوطی

برای این که طوطی رو دستتان بیاید، یک تکه چوب را با همان شکلی که چوب نشینمش در داخل قفس هست با دست بگیرید و جلوی پای طوطی قرار دهید و کمی به پاهاش فشار دهید که مجبور شود روی چوب بیاید.

با این روش طوطی روی چوب می آید چون با چوب نشیمن آشناست و بارها روی آن نشسته است.

چند بار این کار را انجام دهید و سعی کنید به مرور دست خودتان را که انتهای چوب را گرفته اید به محلی که طوطی روی چوب میرود نزدیک و نزدیکتر کنید. یعنی ۲ انگشت خود را روی چوب بخوابانید و به مرور هر بار که طوطی روی چوب می آید آن ۲ انگشت خود را به پاهای طوطی نزدیک کنید.

به سمت عقب و جلو حرکت کنید و طوطی را روی چوب بیاورید.

کمی چوب را بلند کنید و دوباره چوب را به سمت پایین ببرید تا طوطی به جایی که قبلا نشسته بود، برگردد.

این کار را باید چندین بار تکرار کنید.

هر بار که این کار را انجام می دهید، ۲ انگشتی را که روی چوب خوابانده بودید را به محلی که طوطی روی چوب مینشیند، نزدیک و نزدیک تر کنید تا جایی که طوطی مجبور شود روی انگشت های شما بیاید و چوب زیر انگشت شما مخفی شود.

این کار را نیز باید چندین بار تکرار کنید تا طوطی عادت کند.

حالا باید چوب را کنار بگذارید و ۲ انگشت خود را به همان حالتی که روی چوب بود، جلوی پای طوطی ببرید و به پا و سینه طوطی کمی فشار بیاورید تا طوطی روی انگشت شما بیاید.

دقت کنید که اگر با دست دیگر یا حالت دیگری انگشتتان را جلو ببرید، طوطی روی انگشتتان نخواهد آمد.

هر زمانی که طوطی روی انگشتتان نیامد، دوباره مراحل بالا را طی کنید.

نکته: ابتدا باید حداقل طوطی نیمه رام شود بعد تمرین روی دست آمدن رو انجام بدید.

روی دست آوردن طوطی به وسیله میله چوبی

آموزش دنبال کردن میله

آموزش حرکات نمایشی به طوطی: یک میله برای این آموزش را انتخاب کنید.

این میله باید همیشه دور از دسترس طوطی بوده و فقط زمان آموزش از آن استفاده شود.

میله را به طوطی نشان داده، کلمه دستوری انتخابی برای آموزش این روش را گفته و کلیکر را زده به جای آن کلمه تایید (یا همان کلمه تشویقی) را به او بگویید و جایزه را به طوطی بدید ( کلمه تشویقی میتونه کلماتی مانند: آفرین، احسنت ، براوو ,.. و برای کلمه دستوری در این آموزش مثلا میتوانید از کلمات: بیا، دنبالم بیا و… استفاده نمایید.)

حال باز کلمه دستوری را گفته و میله را به نوک طوطی نزدیک کرده و کلمه تشویقی را گفته و جایزه را به پرنده بدهید.

این بار میله را به نوک طوطی میزنیم کار را به روش بالا ادامه میدهیم.

بعد از این که طوطی شرطی شد که با نوک زدن به میله جایزه میگیرد، نوبت این شده است که میله را در فاصله ای مثلا در ۲۰سانتی طوطی نگه داریم تا طوطی جلو بیاید و نوک بزند و جایزه اش را دریافت کند.

اگر این مرحله نیز با موفقیت به اتمام رسید فاصله را بیشتر و بیشتر کنید تا طوطی این آموزش را کاملا یاد بگیرد. طوری که بعد از گفتن کلمه دستوری فورا خود را به میله رسانده و نوک بزند و کلمه تشویقی را بشنود و جایزه خود را دریافت نماید.

نکات:

  1. اگر قبل از کلمه دستوری طوطی، خود اقدام به نوک زدن به میله را نماید، کلمه تشویقی گفته نمیشود و جایزه داده نمیشود.
  2. اگر با تاخیر زیاد این روش انجام شود از نظر ما این حرکت مردود بوده و جایزه تعلق نمیگیرد که در این حالت باید دوباره از اول شروع کرده و کلمه دستوری را گفته و منتظر حرکت کردن طوطی به طرف میله و نوک زدن به آن باشیم.

اگر در هرمرحله پیش روی متوجه شدید که طوطی متوجه انجام دادن مرحله جدید نشده است، نشان میدهد که طوطی مرحله قبلی را خوب متوجه نشده است پس یک مرحله به عقب برگشته و کار را با تکرار زیاد اون مرحله انجام دهید تا طوطی متوجه آن مرحله شده و دوباره به مرحله جدید بروید .

دقت فرمایید که در این روش میتوانید کلمه دستوری را حذف نمایید و این آموزش را انجام دهید که در این حالت در آموزش های بعدی راحت تر خواهید بود.

فقط اگر به دلخواه خود خواستید کلمه دستوری را حذف نمایید باید دقت کنید که هر وقت مرحله آموزش به اتمام رسید فورا میله را درجایی قرار دهید که طوطی آن را نبیند و اقدام به گرفتن میله ننماید.

آموزش دنبال کردن میله

آموزش آویزان شدن طوطی از میله یا انگشت

آموزش حرکات نمایشی به طوطی: لازمه این آموزش، یادگیری کامل آموزش دنبال کردن میله توسط طوطی هست.

طوطی را در روی استند قرار دهید و کلمه دستوری دنبال کردن میله و نوک زدن به آن را بگویید.

(همانطور که در آموزش دنبال کردن میله گفتیم میتوانید کلمه دستوری را در این مرحله به اختیار خود حذف کنیم وفقط میله را در این مرحله نشان دهیم تا طوطی به سمت میله حرکت نماید)

و میله را در نزدیکی نوک طوطی قرار دهید تا به آسانی بتواند به آن نوک بزند، وقتی به میله نوک زد و سرش را به عقب کشید میله را به سمت نوکش هدایت کنید

(طوری که مجبور شود میله را با منقار خود گرفته ویکی دو ثانیه نگه دارد، که در این حالت اجازه ندهید آن را بجود ، فقط میله را با منقار گرفته و نگهش دارد، در این آموزش هر چه بیشتر میله را با منقار نگه دارد آموزش سریع تر پیش خواهد رفت)

بعد از رها کردن میله ، کلیکر را زده و به طوطی جایزه را بدهید ، باز لازم به ذکر هست که به جای کلیکر زدن میتوانید از کلمه ای برای تشویق استفاده کنید.

بهتر است کلمه تشویقی یک کلمه مورد علاقه شما باشه که هیچوقت عوضش نکنید و بعد از اون کلمه به طوطی جایزه داده شود.

این کلمه باید همیشه با یک تن صدا گفته شود و سعی کنید بی مورد این کلمه را بکار نبرید و حتما” حتما” بعد از ادای این کلمه جایزه را به طوطی خود بدهید .

حال کلمه دستوری را گفته و میله را کمی پایین تر نگه داری دارید تا طوطی برای نوک زدن کمی سر خود را به پایین بیاورد تا به میله نوک بزند باز در این مرحله نیز بعد از نوک زدن به میله سعی کنید میله را با نوک خود نگه دارد.

بعد از موفقیت کلمه تشویقی را گفته و جایزه طوطی را بدهید.

نکته خیلی مهم :

هدف از این آموزش این هست که طوطی از میله آویزان شده و چند ثانیه (بسته به نظر صاحبان طوطی شاید حتی یک دقیقه مد نظرشان باشد).
در آن حالت باقی بماند پس در این آموزش سعی کنید مدت نگه داشتن میله با منقار را خودتان کم کم افزایش دهید که لازمه این کار هم این هست که هربار که طوطی میله را خواست رها کند با آرامش و به نرمی کمی میله را به سمت منقارش هدایت کنید تا میله را رها نکند.
توجه داشته باشید که این افزایش زمان نگهداری میله باید تدریجی باشد.

حال بعد از اینکه کلمه دستوری برای نوک زدن به میله را گفتید یک ثانیه مکث کنید، کلمه دستوری جدید که برای آموزش آویزان شدن از میله در نظر گرفته اید( مثلا کلماتی مانند : آویزون شو ، یا هر کلمه دیگر …) را بگویید.

و بعد میله را پایین تر بگیرید در اینجا طوطی سعی میکند که به میله نوک بزند در این حالت طوطی به میله نوک زده و آن را مدتی نگه دارد.

همین روش را در پیش گرفته و جلو بروید و تنها تغییری که باید در هربار انجام دادن این حرکت بکند این هست که در هربار انجام دادن این آموزش، میله را بیشتر پایین تر ببرید، تا طوطی بیشتر خم شده و میله را با منقار خود در همان حالت نگه دارد و بعد میله را رها کرده و به حالت قبلی برگردد و کلمه تشویقی را شنیده و جایزه را بگیرد.

تا این مرحله اگر به خوبی پیش رفته باشید، میتوانید با تکرار زیاد این تمرین و افزایش زمان نگه داشتن میله با منقار تا هرچقدر که شما مایلید و طوطی علاقه داره زمان این آموزش را تنظیم نمایید.

بعد از این که طوطی این آموزش را فهمید و به راحتی انجام داد میتوانید کلمه دستوری اولیه و میله را نیز به تدریج حذف کنید (یعنی کلمه دستوری اولیه را نگید و فقط دستور آویزان شدن را به طوطی بگید تا طوطی فقط با شنیدن کلمه دستوری( مثلا : آویزان شو ) از میله آویزان شود.

بعد از این که آن مرحله را نیز به تعداد کافی انجام دادید میتوانید میله را نیز حذف کنید .

در نهایت طوطی یاد خواهد گرفت که تا ۱۸۰درجه حول استند خود چرخیده و آویزان بماند.

لازم بذکر هست که شاید طوطی در مرحله آویزان شدن بال بزند ،این کار طبیعی هست و به مرور زمان که طوطی تجربه کافی را در این زمینه یاد گرفت از بال زدن هاش کمتر خواهد شد .

و اما مورد آخر:

شما میتوانید در این آموزش استند را حذف کرده و از انگشت خود به عنوان استند استفاده کنید که در اینصورت هروقت طوطی روی انگشت شما باشد با دستور دادن بهش از انگشت شما آویزان خواهد شد.

آموزش آویزان شدن طوطی از میله یا انگشت

آموزش عبور کردن طوطی از تونل

آموزش حرکات نمایشی به طوطی

  1. این آموزش بسیار آسان هست به شرطی که طوطی شما کاملا رام باشه
  2. اول از همه با توجه به جسه ی طوطی خودتون یک تونل خریداری یا درست کنید که من برای مرغ عشق از بطری آب معدنی بزرگ استفاده کردم
  3. برای چند روز تونل رو روبه روی قفس جلوی دید طوطی قرار بدید تا طوطی به اون عادت کنه…..
  4. بعد ۲ تا ۳ ساعت به طوطی گرسنگی بدید…
  5. بعد هم طوطی رو بیرون بیارید
  6. از اول تونل تا آخر تونل کمی خوراکی بزارید و طوطی به خاطر خوردن خوراکی از تونل رد می شه
  7. بعد از این که از تونل خارج شد کلمه ی تایید رو بگید که من می گم آفرین یا کلیکر رو فشار بدید و به اون جایزه بدید
  8. دقت داشته باشید قبل از عبور اون از تونل باید کلمه ی دستوری رو به اون بگید
  9. بعد ها فقط در آخر تونل خوراکی بزارید و اون کار رو انجام بدید
  10. بعد از مدتی خوراکی توی تونل رو حذف کنید و وقتی طوطی به هوای غذا از تونل رد شد
  11. کلمه تایید رو بگید و به اون جاییزه بدید
  12. بعداز تکرار این تمرین طوطی شما به کلمه ی دستوری شرطی می شه و از تونل فقط با گفتن یک کلمه رد می شه

آموزش رد شدن طوطی از تونل با میله

  1. این آموزش بسیار آسان هست و طوطی شما باید کاملا رام باش
  2. اول از همه با توجه به جسه ی طوطی خودتون یک تونل خریداری یا درست کنید که من برای مرغ عشق خودم از بطری آب معدنی بزرگ استفاده کردم
  3. برای چند روزی تونل رو روبه روی قفس و جلوی دید طوطی قرار بدید تا طوطی به اون عادت کنه
  4. بعد، ۲ تا ۳ ساعت به طوطی گرسنگی بدید
  5. بعد هم طوطی رو بیرون آورده و رو به روی تونل قرار بدید
  6. کلمه دستوری مورد نظر برای این آموزش را بگید و با استفاده از حرکت دنبال کردن میله،میله را از داخل تونل عبور دهید ،طوری که دست شما از داخل تونل عبور کندو نوک میله جلو طوطی قرار بگیرد.
  7. و وقتی میله را به سمت خود میکشید طوطی میله را دنبال کرده و از داخل لوله عبور کند و وقتی پرنده به میله رسید و به میله نوک زد
  8. کلمه تشویق را بگید و به او پاداش بدهید
  9. در گام بعدی میله را طوری نگهدارید که فقط نوک میله در انتهای حلقه یا همان لوله قرار بگیره و طوطی با دستور شما فورا از داخل لوله رد بشه و به میله نوک بزند و کلمه تشویقی را شنیده و جایزه خود را دریافت کند
  10. بعد از این مرحله کلا میله را از تمرین حذف کرده و با گفتن کلمه دستوری منتظر رد شدن طوطی از داخل لوله باشید

تذکر ۱: اگر طوطی بدون دستور شما از داخل لوله رد بشه بهش جایزه ندید

تذکر ۲: بجای کلمه تشویقی میتوانید از کلیکر استفاده نمایید.

تذکر ۳: کلمه دستوری و کلمه تشویقی همیشه باید با یک تن صدا و به یک بلندی و توسط یک شخص گفته بشه

تذکر ۴: تکرار فراوان مراحل فراموش نشود

آموزش حرکات نمایشی به طوطی

آموزش عبور کردن طوطی از تونل

آموزش آوردن اجسام

آموزش حرکات نمایشی به طوطی: در صورتی که طوطی آموزش پرواز کردن به سمت شما را آموخته باشد میتوانید دستور مورد نظر برای این آموزش را گفته و چند قدمی عقب تر رفته و منتظر بمانید طوطی آن شی را برداشته و به سمت شما پرواز کند.

بیایید با همین ایده که طوطی شما یک شئ منتخب را بلند کند و آنرا برای شما بیاورد کار را شروع کنیم.

من با یک شئ پلاستیکی ساده مثل یک قاشق یا یک قرقره این کار را انجام می دهم.

شئ منتخب باید متناسب با جسه پرنده بوده (از نظر وزن و حجم) و حمل آن برایش ساده باشد.

حتما توجه کنید: که طبق یک اصل کلی پرنده نباید اجازه داشته باشد با اشیاء بکار رفته در این قبیل تمرینات بازی کند یا آنها را بجود.

شخصا در این مرحله از اشیا چوبی استفاده نمی کنم چرا که گاز گرفتن آن ها برای طوطی آسان است.

فراموش نکنید که در این تمرین هر رفتار شما باید دارای جنبه تشویقی و مثبت برای پرنده باشد پس نباید مجبور شوید شئ نامناسب را از دهان طوطی گرفته یا به او کلمه “نه” را بگویید یا به خاطر جویده شدن آن شئ، ناراحتی خود را به پرنده نشان دهید.

برای اجتناب از بوجود آمدن این مشکلات شروع کارتان حتما با یک شئ پلاستیکی باشد.

به دلایل مشابه نمی توانید از اسباب بازی های همیشگی پرنده تان نیز برای این تمرین استفاده کنید زیرا تمرین شما جدی است پس پرنده باید آن را جدی بگیرد.

شروع آموزش آوردن اجسام توسط طوطی

خوب، شئ مورد نظر را روی میز بگذارید و یک جایزه (بادام، دانه و …) کنار آن قرار دهید.

اینکار را طوری انجام دهید که پرنده آن را ببیند.

پرنده باید برای برداشتن خوراکی برود و آنرا بخورد.

در این حالت کلمه تشویقی را بگویید.

حال خوراکی را در سمت دیگر شئ قرار دهید، طوری که طوطی تان مجبور شود کمی به دنبال آن بگردد تا آنرا یافته و بخورد.

سپس خوراکی را زیر شئ مخفی کنید.

پرنده مجبور است با تکان دادن شئ خوراکی را پیدا کند.

هر کدام از این مراحل را چند دفعه تکرار کنید.

کلمه فرمان شما برای تمام قسمت های این تمرین می تواند عبارت (“برام بیارش”(یا “بیارش اینجا”) باشد.

من این عبارت را به این خاطر انتخاب می کنم که آوای متفاوتی دارد و به احتمال زیاد تا قبل از این به پرنده گفته نشده است.

با انجام تمرینات پرنده برای همیشه می آموزد که پس از شنیدن این فرمان، دنبال چیزی برای تحویل دادن به شما بگردد.

راهنمای دیداری پرنده هم باید دست شما باشد که پشت آن روی میز و کف آن به طرف بالا است.

شما در این اینجا با فرمانی سر و کار دارید که هم کلید صوتی و هم تصویری برای پرنده دارد و معمولا در کنار هم از آنها استفاده می شود.

البته می توانید بعدها تنها یکی از آنها را نیز بکار برید.

آموزش حرکات نمایشی به طوطی

معمولا کلید دیداری فرمان(حالت دست شما) در ذهن پرنده غالب می شود و این بخاطر قدرت بالای حس بینایی پرندگان و تکیه آنها بر این حس است.

حال در این مرحله زیر شئ خوراکی نگذارید، فقط دستتان را به صورتی که توضیح دادیم روی میز قرار دهید و فرمان صوتی را بگویید.

پرنده به سمت شئ می رود و مثل دفعات قبل دنبال خوراکی می گردد که قاعدتا شئ را مقداری تکان خواهد داد.

در این صورت سریعا کلمه تشویقی را گفته و با دست دیگرتان جایزه بدهید.

مجددا این کار را تکرار کنید اما اینبار بیشتر صبر کنید و دیرتر جایزه را بدهید تا پرنده با مقداری ناامیدی شئ را بلند کند.

بلافصله تشویق کنید و جایزه بدهید. فقط به محض اینکه شئ را بلند کرد دستتان را زیر آن بلغزانید تا روی دستتان بیافتد.

این کار کلیدی ترین بخش این تمرین است. پرنده به این شکل بین کف دست شما(کلید دیداری تمرین) و آوردن یک شئ برایتان ارتباط ذهنی لازم را برقرار خواهد کرد.

با تکرار، پرنده می فهمد که گرفتن جایزه با بلند کردن آن شئ و قرار دادنش در دست شما ارتباط مستقیم دارد.

حالا باید به مرور دست خود را عقب بکشید به شکلی که دیگر دقیقا زیر منقار پرنده نباشد.

پرنده باید سعی کند با اندکی کشیدن گردنش شئ را در دست شما رها کند. برای هر پیشرفت کوچک پرنده حتما جایزه را بدهید.

کم کم دستتان را جایی بگذارید که پرنده با برداشتن یک قدم به دست شما برسد و شئ را رها کند.

حال با هر مرحله تکرار دستتان را کمی دورتر کنید. نهایتا طوطی تان با طی کردن یک فاصله چندین قدمی شئ را براتیان می آورد که در این صورت باید او را حسابی تشویق کرده و جایزه بیشتری هم بدهید.

تمرینات را با همان شئ آنقدر تکرار کنید که برای پرنده کاملا جا بیافتد و سپس آنرا عوض کنید.

برای این تمرین از توپ تا هر چیز غلتان دیگر استفاده نشود.

این نوع اشیا در لحظه رها کردن از دست شما خارج می شوند و مجبورید برای گرفتن آن ها، حالت دستتان را برهم بزنید که در این صورت کلید اصلی موفقیت تمرینات شما خراب می شود.

بگذارید بعدها که طوطی تان در این کار مهارت زیادی پیدا کرد از توپ استفاده کنید. حال شئ را عوض کنید.

به احتمال زیاد باید تمرینات را از اول شروع کنید با این تفاوت که اینبار پرنده خیلی سریعتر مراحل را طی کرده و مهارت نهایی را پیدا می کند.

باز هم شئ را عوض کنید. از اشیا متنوع و جذاب برای کارتان استفاده کنید. به زودی پرنده خواهد آموخت هر شئ جدیدی را بدون لحظه ای تردید برای شما بیاورد.

آموزش حرکات نمایشی به طوطی

آموزش آوردن اجسام

آموزش بسکتبال به طوطی

٫ مرحله اول آشنا کردن طوطی با میله بسکتبال و توپ است

بهتر است میله بسکتبال در بیرون از قفس و جلوی دید طوطی قرار بگیرد،توپ را نیز میتوان به عنوان اسباب بازی در اختیار طوطی قرار داد.

۲٫ مرحله بعدی شروع شرطی کردن طوطی است.

توپ را در اختیار طوطی قرار داده تا با آن بازی کند (بهتر است توپ از رنگهای مورد علاقه طوطی تهیه شود) طوطی باید توپ را نگه دارد

سپس دستور داده که توپ را رها کند و توپ را از طوطی گرفته و کلمه تشویقی را میگویید و جایزه را میدهید.

این کار باید با حوصله انجام شود و هر وقت طوطی توپ را نگرفت و یا بدون اجازه انداخت از جایزه خبری نیست.

بعد از چند بار دیگر نیازی به گرفتن توپ نیست چون طوطی شرطی میشه و با شنیدن دستور توپ را رها میکند.

بعد از تسلط کامل بر این مرحله،آموزش طی مسافت با توپ را به طوطی میدهیم،در این مرحله توپ را در اختیار طوطی گذاشته تا به منقار بگیرد ولی اجازه رها کردن توپ به او نمیدهیم،

در همان حال توپ را با ملایمت در دست گرفته و آرام به سمت تور بسکتبال میکشید(چون طوطی یاد گرفته بدون اجازه توپ را نیندازد،توپ را رها نمیکند)

و سپس به او دستور دهید توپ را رها کند و کلمه تشویقی را بگویید و جایزه دهید،

در چنیدن مرحله این کار را تکرار کرده تا طوطی توپ را به پای میل بسکتبال برساند،

توجه کنید در این مرحله باید طوطی توپ را حرکت دهد و بیاندازد تا جایزه بگید در غیر این صورت از جایزه خبری نیست.

مرحله بعد این است که طوطی با توپ مسیر را طی میکند ولی اجازه انداختن توپ را ندارد و شما توپ را مانند قبل در دست گرفته و به روی حلقه هدایت میکنید و سپس دستور رها کردن را میدهید و سپس تشویق و جایزه.

در تمامی این روش ها در چند روز اول دخالت دست لازم و بعد از آن میتوان انتظار داشت طوطی با شنیدن دستور تمرین را انجام دهد.

تنها با کسب اطمینان از یادگیری ۱۰۰% میتوان به مرحله بعد رفت و در صورت عدم انجام درست درخواست نباید به طوطی جایزه داد.

نکته: ارتفاع و سایز میله بسکتبال و توپ باید متناسب با سایز طوطی باشد.

نکته: این اموزش نسبتا سخت و زمان گیر است،پس عجله نکنید و انتظار یادگیری سریع نداشته باشید،

نکته: طوطی باید کاملا اهلی باشد و از دست نترسد.

آموزش حرکات نمایشی به طوطی

آموزش بسکتبال به طوطی

نتیجه گیری

آموزش حرکات نمایشی به طوطی

همان طور که در ابتدای مقاله بیان کردیم، به این نکته توجه داشته باشید که برای رام کردن طوطی، آموزش و بازی کردن با پرنده باید از سنین پایین شروع شود. هر چه سن طوطی بالاتر برود، این کار سخت تر خواهد شد و طوطی در برابر یادگیری مقاومت خواهد کرد.

مینی طوطی مرجع تخصصی طوطی کوتوله

مینی طوطی
مینی طوطی
مقاله‌ها: 35

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *